Friday, December 10, 2010

Homemade Ramuan Tradisional ( Set Selepas Bersalin )

Ramuan Tradisional ini merupakan satu hasil tradisi turun temurun keluarga yang mengekalkan ramuan asli tanpa bahan pengawet hasil daripada rempah-ratus dan tumbuhan-tumbuhan dari dahulu hingga sekarang. Ianya diproses dan dibuat sendiri oleh ibu mertua saya sendiri iaitu Puan Hajah Emma Zolkifli.


 Bedak Sejuk Muka
Kegunaan: Digaulkan bersama campuran air suam bersih dan disapu di wajah yang akan membantu proses menegangkan kulit muka di samping menghalus serta melicinkan kulit muka.


Param Pinggang & Pinggul
Kegunaan: Diambil 2 biji dan dibancuh bersama sedikit air suam serta disapukan dibahagian belakang pinggang dan punggung bagi merawat sakit pinggang serta menegangkan kulit dan memulihkan sistem saraf selepas bersalin.


Bedak Sejuk Badan
Kegunaan: Diambil 2 biji dan dibancuh bersama air suam dan dilumur serta disapu ke seluruh badan bagi menghalus dan melicinkan kulit badan disamping mengecutkan urat-urat yang kembang semasa bersalin. Seelok-eloknya digunakan pada waktu malam sebelum tidur dan tidak perlu dibilas dengan air.



Minyak Urut
Kegunaan: Minyak urut ini digunakan sebagai minyak bagi urutan seluruh badan untuk menghilangkan rasa lenguh-lenguh dan sakit badan.



Air Periuk
Kegunaan: Air periuk ini adalah ramuan campuran rempah-ratus. Ianya direbus dan diminum sebanyak 2 kali sehari bagi tempoh satu minggu untuk 1 bungkusan. Ianya adalah untuk membantu merawat secara dalaman ( mengecutkan rahim, membantu melancarkan pengaliran darah dsb ).



Irup Sirih
Kegunaan: Rempah sirih ini diambil 2 sudu serta dibancuh bersama air suam dan diambil 2 kali sehari iaitu sekali pada waktu siang dan sekali pada waktu malam.




Irup Pegaga
Kegunaan: Rempah pegaga ini juga diambil 2 sudu serta dibancuh bersama air suam dan diambil 2 kali sehari iaitu sekali pada waktu siang dan sekali pada waktu malam. Ianya adalah untuk melancarkan sistem perkumuhan beserta dengan awet muda.




Ma'jum
Kegunaan: Diambil pada bila-bila masa untuk kesegaran dan kecergasan badan serta membantu merapatkan kewanitaan.


Tempahan : Harga untuk satu set produk rawatan ialah RM400 (tidak termasuk kos penghantaran) Bagi sesiapa yang berminat mengetahui secara lanjut dan membuat tempahan, sila hubungi 019 848 5955 (Puan Hajah Emma).

Terima kasih, wasallam.


SHARE THIS

Facebook Comment

0 ulasan:

Sebarang cadangan, pandangan & komen sangat dialukan bagi menambahbaik mutu blog ini. Terima kasih.