Sunday, October 3, 2010

RESEPI

MASAK ASAM PEDAS SARAWAK

hi.. semua,
Kali ni saya nak kongsi resepi Masak Asam Pedas Sarawak..al- maklumlah hubby saya org sarawak..jadi dua minggu lepas raya ari tu dia balik Sarawak..saya  tak dapat ikut sebab tgh sarat kan..sebelum dia balik semula ke K.L, Mak Mentua tanya nak apa untuk di kirim.. teringat asam pedas yang dimasak mak mentua dulu..saya pun mintak dia kirimkan buah Terung Asam/Terung Dayak. Terung ni adalah ingrediant penting dalam resepi ni..Lagi satu terung ni tak de kat semenanjung. saya juga dah cuba tabur bijinya ..kat sini..tak sesuailah..tak tumbuh langsung.. masa nak masak ni pun saya telefon mak mentua mintak resepi..
Ok.lets start.........


Bahan-Bahan

  1. 10 biji Bawang Merah dan 7 biji Bawang Putih
  2. 4 ketul Ikan (lebih sedap kalau guna Ikan Merah)
  3. Serai dalam 4 Batang (3 Batang diblend sebatang diketuk dan ditumis ngan bahan-bahan yang diblend)
  4. Kunyit
  5. Halia
  6. 15 tangkai Cili Kering- ikut kesukaan kalau nak pedas lebihkan sikit (di Blend)
  7. Belacan (dibakar dulu)
  8. Terung Asam/Terung Dayak (Paling Penting)
  9. Garam, Gula, (secukup Rasa) , Ajinomoto (Kalau suka)
  10. Air-untuk kuah
Inilah dia rupa Terung Asam/Dayak 

Terung Asam yang telah dikupas dan dipotong

Cara-Cara
  1. Kupaskan Terung Asam/dayak, potong dan toskan
  2. Blendkan bawang putih,merah, kunyit, halia, cili kering, serai dan belacan
  3. Tumiskan bahan yang telah diblend bersama serai yang telah diketuk tadi sehingga naik minyak
  4. Masukkan air..kacau sekejap..tutupkan 
  5. Apabila mendidih masukkan garam , gula dan ajinomoto secukup rasa
  6. Masukkan terung asam/dayak
  7. Masukkan ikan.
  8. Bila dah mendidih..dah siap.. Hidangkan...
SENANGKAN..SELAMAT MENCUBA!!!!!

SHARE THIS

Facebook Comment

0 ulasan:

Sebarang cadangan, pandangan & komen sangat dialukan bagi menambahbaik mutu blog ini. Terima kasih.