Tuesday, June 14, 2011

Berani Gagal


 Sambungan lagi........

 18 Ogos 2009-Berani Gagal
 Alamak! Sedar-sedar dah jam 6.30 am, tu pun alarm handphone suami yang berbunyi... dah lambat ni, cuba bangun, tak boleh, kepala berdenyut-denyut, semput datang tiba-tiba..... rest sekejap dalam 5 minit, kuatkan diri untuk bangun solat subuh. Alhamdulillah berjaya solat,... (he..he... ikut zon selesa memang dah terbabas le jawapnya).. lepas solat ingat nak kemas pergi kerja... Allah maha kuasa, sekali lagi saya di uji dengan semput yang makin kuat....  sempat sms boss, tak dapat masuk kerja... ingat nak sambung tidur, rest.. hujung-hujung nak tidur pun tak boleh, dek batuk dan sesak nafas.. ambik ubat, sedut gas yang ada , rehat kejap, ternampak pulak buku Billi ni, hmmm..., alang-alang anak-anak dan suami masih tidur, kuatkan diri, turun bawah, sambung baca bab semalam-GAGAL! Ohw! hari ni saya gagal ikut salah satu plan yang saya dah tulis- pergi kerja. Sedang khusuk baca walaupun terbatuk-batuk , bling! Terlintas di fikiran, nak menulis, nak letak dalam portal JPU. Plannya.... mula-mula nak buat cerita bersambung-sambung macam yang kita buat zaman sekolah dulu, berkumpulan.., seorang akan mulakan ayat pertama lepas tu yang lain-lain akan sambung jadikan ianya sebagai satu cerita.. tapi, idea ni boleh pakai ke? tuan-tuan boleh terima ke,? Ada sambutan ke? Kena gelak, malu je..., itulah persoalan yang timbul dalam kepala saya, tapi bila teringat kata-kata Billi dalam buku ni untuk mencapai sesuatu kejayaan, kita kena jadi  berani gagal, berani gagal maksudnya kita kena berani mencuba , biar kita mencuba dan gagal tapi jagan gagal mencuba! Jangan jadi orang yang  kia su”  maksudnya  takut rugi/gagal. Wow! Saya dah berjaya memotivasikan diri saya untuk menjadi berani gagal. Saya stop baca sampai Bab 6- Nilai Gagal. Sementara idea nak menulis dan semangat tak takut pada kia su ni, saya cari pen, cari kertas, saya pun mula menulis...panjang jugak ye... tengah syok-syok menulis ni, anak  dan suami saya bangun.  Alamak! Apa jadi dengan perancangan yang saya tulis semalam ye? Sekejap lagi kita akan tahu, saya kena kemaskan anak-anak dulu, lepas ni nak kena pergi ziarah nenek pengasuh anak-anak saya, sebab suami bagitahu nenek pengasuh call, anaknya meninggal pagi tadi, Innalillahiwainnailaihirajiun... sesungguhnya daripadanya kita datang dan kepadanya jualah kita kembali. Dan sesungguhnya Allah itu maha mengetahui, setiap kesakitan dan kesusahan yang diberi ada rahmatnya... dalam hal ini, saya telah diberi Allah kesakitan dan dalam masa yang sama Allah beri  rahmat kepada anak-anak saya dan nenek pengasuhnya, disebabkan saya mc hari ni, jadi saya tak hantar anak saya kerumahnya, jadi dapatlah dia(nenek Pengasuh) menumpukan sepenuh perhatian untuk menguruskan jenazah anaknya. Billi Lim pun percaya perkara ini, katanya, setiap kegagalan itu pasti ada kejayaan yang menanti kerana setiap kegagalan yang kita alami mengajar kita belajar untuk mencari peluang yang lebih baik. Opps.. kena stop menulis.. nak berkemas pergi klinik dan ziarah nenek pengasuh, orang berbudi kita berbahasa, yang penting kita ikhlas,.. semoga roh anaknya dicucuri rahmat, itulah satu-satunya anak nenek pengasuh dan itupun cacat(OKU). Disebabkan kekurangan itulah nenek ini sangat menyukai kanak-kanak dan kanak-kanak termasuk anak saya amat menyayangi nenek ini. Itulah kelebihan yang ada pada orang tua ini yang bergelar nenek pengasuh oleh anak saya. Kekurangan itu ada kelebihannya, cuma kita je yang tak sedar. Percaya atau tidak nenek ini dah berumur lebih        60 tahun, tapi masih mampu menjaga budak-budak seumur dua bulan hinggalah    12 tahun. Budak-budak yang dijaga oleh nenek ini lebih dari 10 orang. Ini bermakna masyarakat setempat termasuklah saya percaya yang  nenek ini boleh menjaga anak-anak mereka dengan baik. Maknanya, kata-kata Billi Lim dalam bukunya sedikit sebanyak berkebetulan dengan kisah hidup kita. Itu yang menjadikan buku ini begitu menarik bagi saya. Kalau Billi Lim menjadikan buku ”Think to grow rich” sebagai buku yang menjadi sumber inspirasi kejayan beliau, tak musathil saya kan jadikan bukunya sebagai buku yang menjadi sumber inspirasi untuk saya menapak kejayaan dalam hidup saya, bermakna saya kena belilah buku ni. Opss! Belum habis lagi.. saya pun belum khatam lagi buku ni, The journey is begin.....to be continue..;

“Jika Sesuatu Itu Gagal Sungguhpun Telah Dirancang Dengan Teliti Dan Dilaksanakan Dengan Rapi, Kegagalan Itu Sering Menandakan perubahan Asas Yang Telah Berlaku Dan Dengannya, Peluang Yang Wujud”
Peter Drucker

Ala..tiannyer dia...hurmm..korang pon ngantuk jugak ke baca aku punya nukilan nieh..?
La...ropenyer setakat ni jer tulisan aku sebelum ni...nampaknyer lepas ni..kenelah aku mengarang lagi...sabor jer lah ek.. itu pon kalau korang rasa nak baca lagi lah


SHARE THIS

Facebook Comment

0 ulasan:

Sebarang cadangan, pandangan & komen sangat dialukan bagi menambahbaik mutu blog ini. Terima kasih.