Monday, June 13, 2011

Perempuan Tak Boleh Jadi Boss!!?

Betul ke pompuan dok boleh jadi boss...hurm.. ada betul ada tak...sbb aku pon bos gak..ada yg suka aku ada yg tak suka aku..tak suka sbb aku garangke? kuat mengarah ke..  sebut pasal marah..hari ni memang aku hangin, borring, geram dan macam-mcam lagi..apa tak nyer ada  sorang staff kesayangan aku ni.....aku marah kang.....dia kata aku kuat membebel..mana aku tak bebel..soh buat lain..lain yg dia buat..orang gitau lain..lain lak yg disampaikannya..ni seminggu aku cuti ari tu..dia pon cuti gak..dah lah tak g tau..sapa tah yg lulus cuti dia..hari ni baru nak sms giitau...cuti ambik dulu..plak tu seminggu tu...aku sendiri pon apply 6 bulan awal nak cuti seminggu dia.....hish... best betul jadi dia.....satu keje pon dia tak buat..mana leh tahan...!!! dah aku posa hari ni..free2 jer pahala posa aku...
hurm..aku percaya..ramai dikalangan korang kat luar sana pernah alami perkara ni samada jadi yang kene marah atau tukang marah..adoi..teringat lak satu kursus yg pernah aku attend dulu ' Jadilah bos bila tak de dicari dan diingat"..tapi kan.. camne nak jadi lagu tu..lau dapat staff yag *******..hampeh tollah.. consultant tu gak kata.."kita ibarat daging burger yg kat tengah2 tu..atas nak kene jaga , bawah pon nak kene jaga"  Habih! kita sapa nak jaga???? hurm lu pikir lah sendiri..

sebelum terlupa.. sambung balik citer aku sebelum ni..layan jer la ek..
 
18 Ogos 2009-Momentum
 Tepat jam 5.00am saya terjaga dari tidur, ingat nak sambung tidur lagi sikit, sebab biasanya alarm handphone saya akan berbunyi pada jam 5.30am. pusing kiri, pusing kanan.. masih tak boleh juga lelap, aduh! ruginya rasa tidur aku...kenapa agaknya ye.. biasanya time pagi le kita senang nak tidur semula sebabnya time ni kata mak saya setan memang suka bergayut kat kelopak mata.. lepastu dia selimutkan kita dengan selimut ba alif ba ya (Babi).. hmm.. baru saya teringat, sebelum tidur semalam saya telah mengaktifkan minda bawah sedar saya dengan mewujudkan momentum yang telah saya ciptakan semalam iaitu menulis perancangan saya untuk hari ini. Dengan semangat dan momentum yang ada ni saya langsung berkemas dan bersiap-siap untuk ke pejabat. Musim H1N1 ni kena pakai musk...saya pula tak berapa nak sihat hari ni, tapi yang bestnya saya dapat keluar awal dari rumah- 6.30am! suami terkejut dan agak pelik campur bengang, maklumlah  biasanya saya akan keluar dari rumah paling awal jam 6.50am,  kalau tak, biasanya jam 7.00am atau 7.30am, tu yang sampai pejabat semput-semput jam 8.00am. Dalam keadan hairan suami bertanya kenapa hari ni awal sangat? saya jawab motivasi dan momentum baru. Suami pelik dan masih tertanya-tanya. saya biarkan saja persoalan itu. Sampai pejabat jam 7.14am, wow! Awalnya! Rakan pejabat yang biasa datang awal bertanya, “hai kak, awal hari ni, ke saya yang lambat?” saya jawab dengan senyuman.

Fuh.... macam nak mula hari baru je rasa hari ni.. walaupun tak berapa sihat. Teringat perancangan yang dah ditulis semalam... tangan saya dengan lajunya terus membuka komputer dan mengemas meja sikit-sikit, terus semak apa yang patut dibuat pada hari ni, ikut perancangan. Eh.. betul kata Dr. Irfan, dahulukan yang susah pada waktu pagi, yang lain yang senang  atau tak berapa penting kita delegate kan pada orang lain.  Amazing!... saya percaya semua orang tahu dan dah biasa dengar kata-kata ini iaitu mulakan kerja anda pada waktu pagi kerana pagi membawa rezeki. Saya juga percaya semua orang telah merancang apa yang perlu dilakukan setiap hari, cuma apa yang mebezakan kebanyakan orang akan merancang di dalam kepala dan tidak didokumenkan atau ditulis. Apa yang kita biasa buat, kita dokumenkan perancangan kita dalam otak kita. Kalau tengok cerita P. Ramlee... tengah-tengah dok ingat , tersepak batu jadi lain pulak ceritanya.. itulah dia kita sekarang ini, sebenarnya kita dah terbiasa dengan keadaan itu, dokumenkan di fikiran, bak kata Dr. Irfan; kita telah berada di zon selesa untuk keluar dari zon tersebut,  kita kena paksa diri kita untuk keluar dari zon tersebut. Beliau mencadangkan agar kita menulis perancangan kita setiap hari agar apa yang kita ingin lakukan tidak tersasar. Yap.! Saya dah buat langkah pertama seperti yang dicadangkan oleh Dr. Irfan. Percaya atau tidak, saya bejaya siapkan tugasan utama saya sebelum tengahari.

Waktu rehat, saya turun ke bawah. Biasanya kalau dah turun tu, dekat-dekat jam 2.00pm ataupun kadang-kadang terlajak, baru masuk balik. Tapi hari ni saya rasa macam panjang sangat masa, tengok jam baru jam 1.20pm. saya nak buat apa ye?  Tiba-tiba teringat Library MARA. Agak-agak kat situ ada tak buku Dare to Fail? Dengan masa yang ada saya ajak rakan untuk temankan saya, sebab saya belum ada kad Library. Nasib sebelahi saya, buku yang saya cari tu ada, dalam version melayu pulak tu. Wow! Seronoknya, paham-paham je lah kan.. kalau dalam english.. baca mukasurat pertama tak sampai 10 minit saya gerenti dah mengantuk, bila dapat buku tu, perkara pertama yang terlintas, ya ampun... tebalnya, boleh ke saya habiskan buku ni dalam sehari? Dr. Irfan... hmm.. Dr. Irfan lagi... sorry le... sebab semalam kan baca buku Dr. Irfan,  jadinya.. nama dia je ler yang saya tau... Dr. Irfan kata dalam bukunya; baca buku sekurang-kurangya satu(1) jam sehari/satu(1) buku sehari, sebab katanya para ilmuan dan para jutawan membaca banyak buku sebelum diaorang berjaya di tempat sekarang. Ha! Bukan senang nak jadi jutawan.  Dah jadi jutawan pun mereka masih tak  jemu-jemu menuntut ilmu pengetahuan, ada tu sampai sanggup membayar RM15,000 buka RM15, untuk mengahadiri satu seminar. Kita ni, yang belum berjaya, nak baca buku/beli buku harga RM39.90 pun .. berkira (saya lah tu). Ok, balik pada tugasan harian saya, Alhamdulillah.. tugasan hari ni berjalan seperti yang ditulis dalam perancangan semalam, malahan saya sempat buat extra work lagi.. saya sempat berjumpa dengan Pegawai PUSMA Wilayah K.Lumpur, berbincang tentang program-program usahawan yang boleh kita joint.
Balik rumah macam biasa, naik bas, tambang teksi sekarang ni melampau betul! Nak sampai ke rumah saya dari SOGO RM20.00, fuh! Kalau sebulan dah berapa? Naik bas baru RM2.00, berebut, berdiri pun tak apa lah.. asalkan momentum saya masih kuat. Bertuahnya hari ni, saya dapat tempat duduk dalam bas. Ingat nak baca buku Dare To Fail, tapi tak boleh jugak,  badan tak sihat, ngantuk lah pulak.. tertidur saya dalam bas, sedar-sedar dah nak  sampai rumah. Sampai rumah, macam biasa, masih ikut jadual/perancangan cuma dalam jadual  hari ni ada tugasan tambahan MASAK! Ha..ha.. ini pun salah satu hobi baru saya.. walaupun tak sihat, penat.. berjaya juga masak.. simple.. janji suami tak komplen.. kitapun senang hati.

Lepas makan, baca buku Berani Gagal (Dare To Fail). buku ni kalau tengok kulitnya, hmmm..bagi saya tak menarik langsung.. dah lah tebal.. gambar depan pun tak cantik, saya pun tak tau gambar apa yang dia letak kat depan tu, anak saya kata... ”ibu, momok!” Hmm.. apa-apa lah,  tapi bila buka isi dalam, Wow! Wow! Sehelai ke sehelai, ingatkan dah masuk isi, rupanya baru ruangan editor, tulisan dia besar-besar. Kata editor tu, ini merupakan satu penyebab orang akan laju membaca dan tak rasa mengantuk atau borring. Betul juga apa yang dikatakan. Setengah-setengah buku tu, dah la tebal , tulisan pulak halus-halus, memang mengantuk dan borring , nak-nak pulak buku ilmiah macam ni, kalau novel tu, lain le cerita. Sedar tak sedar. Saya dah baca 26 mukasurat dalam masa lima minit dan itupun baru rauangan editor. Selepas mukasurat 26 baru masuk   Bab 1-Zaman Kanak-Kanak mukasurat 1 balik. Dalam bab ini  Billi Lim menceritakan tentang zaman knak-kanak beliau. Billi Lim, Billi Lim... siapa Billi Lim ni.. entah, saya pun tak kenal, kenal bila tengok gambar beliau dalam buku ni, tu pun hitam putih.. tapi yang bestnya buku Billi ni, walaupun hitam putih tak nagntuk... menarik, hebat, intro saja pun dah menarik. Betullah komen-komen dan ulasan daripada orang-orang ternama yang saya baca dalam ruangan editor tu, mereka rata-rata memuji. Kalau ikutkan momentum saya yang ada ni, saya mahu habiskan baca buku ni malam ni jugak... malangnya tak boleh, walaupun semangat kuat, kudrat/badan tak kuat/sihat.... saya terlelap pada mukasurat 47, nak masuk bab GAGAL.... terkejut bila anak saya ajak saya naik atas untuk tidur... wah.. bagus lah anak-anak saya dalam dua hari ni, waktu saya membaca, mereka tak kacau pun. Ok, lets go to sleep... opps...! dalam keadaan mengantuk ni pun saya sempat lagi tulis perancangan saya untuk hari esok... yeah! Sekali lagi saya berjaya memaksa diri saya keluar dari zon selesa.


SHARE THIS

Facebook Comment

0 ulasan:

Sebarang cadangan, pandangan & komen sangat dialukan bagi menambahbaik mutu blog ini. Terima kasih.